Μειώθηκε το ποσοστό των νεκρών από τροχαία ατυχήματα

Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδική ασφάλεια δείχνει μικρή βελτίωση το 2014 στα 28 κράτη μέλη. Πολύ καλύτερα τα ποσοστά ως προς την βελτίωση του δείκτη οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Μετά από δύο χρόνια σταθερής μείωσης του αριθμού των ατόμων που χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρώπης, οι πρώτες εκθέσεις σχετικά με τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2014 είναι απογοητευτικές. Σύμφωνα με τα αριθμητικά στοιχεία που δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα, το ποσοστό των νεκρών από τροχαία ατυχήματα μειώθηκε κατά 1% περίπου σε σύγκριση με το 2013. Το 2012 και το 2013, αντιθέτως, το ποσοστό της μείωσης ήταν 8%. Τα αριθμητικά στοιχεία δείχνουν ότι οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2014 και στα 28 κράτη μέλη της ΕΕ έφτασαν τις 25.700. Παρόλο που είναι κατά 5.700 λιγότεροι από ό,τι το 2010, υπολείπονται ωστόσο του στόχου που είχε καθορισθεί.

Στην Ελλάδα, το 2014, οι θάνατοι λόγω τροχαίου δυστυχήματος μειώθηκαν κατά 9% σε σχέση με το 2013, επίδοση κατά 8 μονάδες καλύτερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Επίσης, συνολικά για την περίοδο 2010-2014, η μείωση των θανάτων που οφείλονται σε τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 37%, ποσοστό που κατατάσσει την χώρα μας στην πρώτη θέση ως προς τη βελτίωση του δείκτη οδικής ασφάλειας και ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι μόλις στο 18%.

Η Violeta Bulc, Επίτροπος της ΕΕ για τις μεταφορές, δήλωσε: «Είναι λυπηρό και δύσκολο να δεχτούμε ότι σχεδόν 70 Ευρωπαίοι πεθαίνουν στους δρόμους μας κάθε μέρα, με πολλούς ακόμα να τραυματίζονται σοβαρά. Τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν σήμερα πρέπει να είναι μια κλήση αφύπνισης. Πίσω από τους αριθμούς και τα στατιστικά στοιχεία υπάρχουν σύζυγοι, γονείς, παιδιά, αδέλφια, συνάδελφοι και φίλοι που θρηνούν. Μπορούν επίσης να μας υπενθυμίσουν ότι η οδική ασφάλεια απαιτεί συνεχή προσοχή και πρέπει να καταβληθούν περαιτέρω προσπάθειες .”Και πρόσθεσε:” Πρέπει να εντείνουμε τη συνεργασία μας για τα επόμενα χρόνια, για να επιτευχθεί ο επιθυμητός στόχος μείωσης κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα το 2020 στην ΕΕ. Ας συνεργαστούμε για να βεβαιωθούμε ότι περισσότεροι άνθρωποι θα επιστρέφουν στο σπίτι με ασφάλεια στο τέλος της διαδρομής τους. Αυτή είναι μία από τις προτεραιότητές μου και θα πρέπει να είναι μία από τις προτεραιότητες όλων των κυβερνήσεων σε όλα τα κράτη μέλη! “.

Το 2014, οι συγκεκριμένες στατιστικές ανά χώρα, δείχνουν ότι ο αριθμός των θανάτων σε τροχαία ατυχήματα εξακολουθεί να ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό σε ολόκληρη την ΕΕ. Ο μέσος όρος θνησιμότητας της ΕΕ για το 2014 αναμένεται να είναι 51 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους. Η Μάλτα, η Ολλανδία, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζουν να καταγράφουν τα χαμηλότερα ποσοστά οδικών θανατηφόρων ατυχημάτων, με λιγότερο από 30 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους. Τέσσερις χώρες εξακολουθούν να καταγράφουν ποσοστά θνησιμότητας άνω των 90 νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων: η Βουλγαρία, η Λετονία, η Λιθουανία και η Ρουμανία.

Ωστόσο, τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν σήμερα δείχνουν ότι ο συνολικός αριθμός των θανάτων σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ μειώθηκε κατά 18,2% από το 2010. Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες παρουσιάζουν μια καλύτερη από το μέσο όρο βελτίωση της οδικής ασφάλειας κατά τη διάρκεια των ετών αυτών. Αυτή είναι η περίπτωση της Ελλάδας, της Πορτογαλίας και της Ισπανίας. Επίσης η Δανία, η Κροατία, η Μάλτα, η Κύπρος, η Ρουμανία, η Ιταλία, η Σλοβενία και η Τσεχική Δημοκρατία αναφέρουν μια μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα πάνω από το μέσο όρο της ΕΕ για την περίοδο 2010-2014.

Στόχοι και δράσεις για την οδική ασφάλεια

Για την επίτευξη του στρατηγικού στόχου της μείωσης κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων σε τροχαία ατυχήματα την περίοδο 2010-2020 στην ΕΕ, απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες που χρειάζεται να γίνουν τώρα. Οι περισσότερες δράσεις για την οδική ασφάλεια κάθε μέρα γίνονται σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο, για παράδειγμα μέσω της επιβολής των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, τις εκστρατείες εκπαίδευσης και την ανάπτυξη και συντήρηση των υποδομών. Η ΕΕ συμβάλλει με της νομοθεσίας και τις συστάσεις σχετικά με θέματα κοινού ενδιαφέροντος, για παράδειγμα, σχετικά με τις ελάχιστες απαιτήσεις για τις τεχνικές επιθεωρήσεις των οχημάτων και την εναρμόνιση στις τεχνικές προδιαγραφές.